December 5, 2019

December 2, 2019

December 2, 2019

December 2, 2019

December 1, 2019

November 30, 2019

Please reload

Siste innlegg

To år (og 16 år)

December 10, 2018

1/10
Please reload

Utvalgt innlegg

Kat forteller om å være engelsklærer i Tikri

November 13, 2017

 

Kat jobber som frivillig for Friends in Khajuraho Association fram til jul og har tatt på seg å være engelsklærer for elevene i Tikri også. Vi spurte om hun ville skrive litt til oss om hvordan det er å være lærer for disse ungene, og hun var mer enn villig til det. Det vi fikk fra henne er publisert i sin helhet på vår engelske blogg- så vil du lese hennes egne ord klikker du her. Tekstutdragene i denne bloggen er fritt oversatt fra engelsk.

Kat starter innlegget sitt med å fortelle hvordan det er å komme «på jobb»;

 

«Når vi går langs stien og opp steintrappene som leder opp til huset blir vi hver dag møtt av en smilende familie som hilser "namaste". De mer modige elevene hilser oss med "good morning". Familien skynder seg og gjør klart klasserommet og en kopp søt chai. Familiens hjem består av to rom med en seng, et par stoler og husholdningsgjenstander som matlagingsutstyr og klær. I de tidlige morgentimene har barna gjerne sovesveis - eller kjemmer et nyvasket hår i det vi kommer. Om ettermiddagen hilser vi geitene velkommen tilbake fra beitet og vi holder på til det blir for mørkt til å se tavla (vi har også tydd til fakler/lommelykter et par ganger). Moren i familien følger med på undervisningen fra trappetrinnene i hjørnet, og atmosfæren glir komfortabelt fra oppholdsrom til klasserom".

 

Videre forteller Kat at aldersforskjellene i klassen tidvis er en utfordring, men at de av elevene som er søsken er snille med hverandre og flinke til å passe på og ta vare på hverandre. Hun og Vijay, som tar hinditimene, underviser fire ganger i uken og i tillegg til denne store familien har de andre elever fra nabolaget. Kat begynner med engelsktimen før Vijay tar over undervisningen. I begynnelsen deltok Kat som elev i hinditimene, men de har nylig fått noen nye og mer erfarne elever slik at hun nå velger å bruke denne timen på å gi de ekstra undervisning. Hun fokuserer på enkeltord og begreper, som dyr, frukt, familiemedlemmer, grønnsaker, farger og pronomen. Hver uke introduserer hun en ny setning - som å presentere seg/se hei/hadet - men for mange av elevene er fulle setninger for krevende enn så lenge. Med kun en tavle, penner, papir og noen få bøker til rådighet har Kat oppdaget at hun har et talent for tegning - og elefanttegningene hennes vekker alltid latter og smil hos elevene (men hun har fortsatt en jobb å gjøre med løvetegningene sine).

 

Det er flere ting Kat har lagt merke til hos disse barna, som har dårligere utgangspunkt (på alle måter) enn barna hun underviser ved The Different School i OId Khajuraho Village.

 

 "Elevene sliter med å huske informasjon, selv under en aktivitet hvor svaret står på tavlen. Jeg tror dette skyldes at lærerene de har på skolen fokuserer på å lære ting utenat og ikke på at elevene skal forstå og sette ting i sammenheng for å skape et varig minne som kan hentes frem i andre sammenhenger. Når informasjonen ikke kommer i nøyaktig samme form klarer de ikke å huske det de har lært rett og slett. Det vil ta tid å endre på denne innstillingen de har til læring, men i det siste har jeg sett framskritt og barna/ungdommene husker mer og er tydelig begeistret når de klarer det.  En annen ting som jeg i starten ble helt forbauset over, er at selv om elevene kan alfabetet så klarer de ikke å kombinere disse til ord (dette gjelder i hindi også). En tenåring som i hele sin skolegang har hatt engelsk og kan lydene/bokstavene b, a og t er ikke i stand til å bruke denne kunnskapen og kombinere og forme ordet "bat"! Dette handler om å overføre kunnskap til en ny kontekst, noe det virker som de rett og slett ikke oppmuntres til i skolesammenheng. Å bruke kunnskap på denne måten - og å oppmuntre dem til selvstendig tankegang - er noe vi bruker mye tid på. Men dette er ting som det tar lang tid å endre, særlig for de eldre barna/ungdommene"

 

"En ting som spesielt gjelder barna i Tikri, som har dårligere sosioøkonomisk bakgrunn og dårligere skolegang enn de andre elevene mine, er at de har liten evne til å ta instruksjoner i timene og å forstå målet med en aktivietet. Når jeg ber barna i The Different School om å lese høyt, svare på et spørsmål, repetere ord eller fullføre et skriftlig arbeid er de ivrige etter å sette i gang. Barna/ungdommene i Tikri har så liten erfaring med slike aktive klasseromsaktiviteter at de gjerne blir sittende og se på meg. To av de nye elevene mine har nettopp flyttet tilbake til Tikri fra hovedstaden og har erfaring fra bedre skoler og klarer derfor i større grad å følge instruksjoner. Når jeg ønsker aktiv deltagelse fra elevene spør jeg derfor dem først - så får de andre elevene litt tid til å skjønne hva som skal skje. Men dette har bedret seg - og jeg ser mer aktiv deltagelse og initativ fra elevene nå og også fra de eldre guttene (som før gjerne satt bakerst i klassen med øynene i bøkene sine og nektet å møte blikket mitt)."

 

 Kat forteller også at hun har sett store forbedringer i håndskriften til alle elevene, og særlig for de elevene som ikke går på skole nå. Hun avslutter innlegget sitt slik;

 

"Jeg håper å se ytterligere forbedringer og endringer hos mine elever ettersom vi nå går over i neste fase i undervisningen. Jeg setter stor pris på denne opplevelsen og er veldig takknemlig for familiens varme mottaglse og oppløftende smil. Neste punkt på dagsorden er å øve på verb. Undervisningen fortsetter i et enkelt rom i  utkanten av en fattig landsby, med geiter i hagen, papegøyer flyvende over hodene våre og med apekatter sittende på naboens gjerde".

 

Vi er utrolig takknemlige for at Kat ønsker å undervise våre elever også - og ønsker henne et fortsatt godt opphold i Khajuraho (hennes periode som frivillig er over ved nyttår).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Please reload

Følg oss
Kategorier
Please reload

Arkiv
  • Facebook Basic Square
Relaterte innlegg
Please reload